Koulutus:
Olen koulutukseltani kasvatustieteiden tohtori ja filosofian lisensiaatti. Väittelin vuonna 2013 kasvatustieteistä, aiheena perusopetuksen päättöarviointi. Minulla on myös filosofian lisensiaatintutkinto (1995) yleisestä historiasta. Olen väitöksen jälkeen tekemässäni tutkimustyössä keskittynyt yleissivistävän koulutuksen arviointikysymyksiin niin oppilaiden, koulujen kuin opetuksen järjestäjänkin näkökulmista. Olen tutkijana erityisen kiinnostunut siitä, kuinka tasa-arvoinen ja yhdenvertainen suomalainen koulutusjärjestelmä on.
Työura:
Aloitin työurani historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajana, jonka jälkeen toimin rehtorina Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa sekä opettajana ja opettajakouluttajana Helsingin yliopistossa. Olen työskennellyt Opetushallituksessa täydennyskoulutusyksikössä ja oppimistulosten arviointiyksikössä projektipäällikkönä. Nykyisin työskentelen opetusneuvoksena opetus-ja kulttuuriministeriössä. Syksyllä 2016 siirryn Suomen Akatemian myöntämän apurahan turvin Helsingin yliopistoon tutkijaksi.
Olen osallistunut valtakunnalliseen opetussuunnitelmatyöhön vuosina 2002–2003 sekä 2012–2014 toimiessani historian ja yhteiskuntaopin Pops-ryhmien asiantuntijana. Toimin myös vuonna 2014 valtakunnallisen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ohjausryhmän jäsenenä. Lisäksi olen vastannut Joustava perusopetus (JOPO) -hankkeen ja Tulevaisuuden peruskoulu -hankkeen suunnitteluun ja toimeenpanoon liittyvistä asiakokonaisuuksista.
Kirjat ja julkaisut:
Olen aloittanut urani tieto-ja oppikirjailijana vuonna 1995 ja tällä hetkellä minulla on lähes 40 julkaisua.
Tammikuussa 2016 kustannusosakeyhtiö Otava julkaisi arviointiin perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa keskittyvän tietokirjani Oppimisen ja osaamisen arviointi, joka löytyy linkistä: http://otava.fi/oppimateriaalit/lukio/oppimisen-ja-osaamisen-arviointi/
Lisää arviointiin liittyviä julkaisujani löydät tästä:
Oppimisen ja osaamisen arviointi (2016)
Yks, kaks arvioimaan yhteiskunnallisia taitoja (2016)
Basic education of the future – Let’s turn the trend (2015)
Toimiiko päättöarviointi yhdenvertaisesti? (2015)
Yks kaks toimimaan!: Yks kaks arvioimaan! (2015)
Historian ja yhteiskuntaopin oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2011 (2012)
Historian ja yhteiskuntaopin oppimistuloksiin yhteydessä olevista taustamuuttujista (2012)
Yhteiskunnallisten aineiden seuranta-arviointi Suomessa (2011)