1. Täydellinen nimi ja ansioluettelon päiväys
Ouakrim-Soivio, Najat
16.5.2021
2. Syntymäaika ja -paikka, kansalaisuus, asuinpaikka ja yhteistiedot
19.3.1967, Lahti
Suomen kansalainen
Mannerheiminkatu 2, 06100 Porvoo
puhelin + 358 400 807989
sähköposti: najat@arviointi.fi tai najat.ouakrim-soivio@helsinki.fi
orcid.org/0000-0001-9139-4145
3. Suoritetut tutkinnot ja oppiarvot
2020 Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen dosentti, Helsingin yliopisto
2020 Oppimisen ja osaamisen arvioinnin dosentti, Turun yliopisto
2013 Kasvatustieteen tohtorin tutkinto, Helsingin yliopisto
1995 Filosofian lisensiaatin tutkinto (yleinen historia), Helsingin yliopisto
1992 Filosofian kandidaatin tutkinto (yleinen historia), Helsingin yliopisto
4. Muu koulutus ja erityistaidot
1993 Opetushallinnon tutkinto, keskimmäinen arvosanana, Opetushallitus
2011 Opettajakouluttajien koulutusohjelma (Pestalozzi-koulutusohjelma 8/2010-12/2011), Euroopan neuvosto, Strasbourg
5. Kielitaito
Suomi (äidinkieli)
Ranska (ymmärtäminen C2 / puhuminen C2/ kirjoittaminen C1)
Englanti (ymmärtäminen C2 / puhuminen C2/ kirjoittaminen C2)
Ruotsi (ymmärtäminen C1 / puhuminen B1 / kirjoittaminen B2)
6. Nykyinen työtehtävä
1.8.2021– Rehtori, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu
7. Aiempi työkokemus
1.8.2020–31.7.2021 Yliopistonlehtori (historian ja yhteiskuntaopin didaktiikka), Helsingin yliopisto
1.1.2020- 31.7.2020 Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
1.9.-31.12.2019 Erityisasiantuntija, Kehittämiskeskus Opinkirjo
13.1.2014 -24.9.2019 Opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö
1.11.2016- 30.10.2018 Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
1.1.2017 alkaen Historian ja yhteiskuntaopin sensori, Ylioppilastutkintolautakunta
1.1.2017 – 20.10.2018 ja 1.6.2020- Historian ja yhteiskuntaopin ylioppilaskokeen laadintaryhmän jäsen, Ylioppilastutkintolautakunta
2.2.2017 alkaen Oma koulutusalan yritys Suomen-NOS Oy
Päätoimet:
1.8.2020 Yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
1.1.2020-31.7.2020 Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
1.9.2019- 31.12.2019 Erityisasiantuntija, kehittämiskeskus Opinkirjo
13.1.2014 -24.9.2019 Opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö (virkavapaalla 1.11.2016-30.10.2018)
1.11.2016-30.10.2018 Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
1.3.2011-31.3. 2012 Yhteiskunnallisten aineiden projektipäällikkö,
10.1.2011 -28.2. 2011 Projektitutkija/ Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus
2008-2015 Historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja opettajakouluttaja, Helsingin yliopisto/ Normaalilyseo (virkavapaudet 10.1.2011–31.3.2012 ja 1.1.2014–31.12.2015)
2006-2008 Kehittämispäällikkö, Opetusministeriö
2005-2009 ylitarkastaja / opetusneuvos, Opetushallitus (virkavapaus 1.1.2006–31.7.2009)
2001-2005 rehtori, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu
1992-2001 lehtori, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu (opetusaineet historia ja yhteiskuntaoppi) 1988-1990 vs. lehtori, vs. erityisopettaja ja tuntiopettaja, Espoon kaupunki
Sivutoimet:
1998-2001 Projektipäällikkö, Kerhokeskus- Koulutyön tuki ry
1989 alkaen Osallistuminen perheyritysten toimintaan
1.8.2007 alkaen Historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan sivutoiminen tuntiopettaja, Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
Tärkeimmät ulkomaiset kutsuvierailut ja/tai luennot:
12.-27.2.2021 Assessment and evaluation, Univeristy of Zagreb
29.7.-3.8.2019 Arvioinnin täydennyskoulutuskokonaisuus opetushenkilöstölle Sao Paulossa ja Belo Horizontessa.
29.11.2011- 15.12.2012 Vieraileva luennoitsija Science Po-Bordeaux ja Université de Bordeaux II, Bordeaux, Ranska
27.-28.8. 2014 Kouluttaja ETYJ:n koulutusohjelmassa: Advanced Seminar for Textbook Authors. Textbook and learning outcomes in history teaching in BiH, Sarajevo, Bosnia-Hertsegovina
8. Tutkimusrahoitus ja tutkimustyön ohjaus- ja johtamiskokemus
Tutkimusrahoitus:
2013 Henkilökohtainen apuraha väitöstyön loppuunsaattamiseksi, Opetus- ja kulttuuriministeriö. (Hakija ja apurahan saaja. Apuraha 6000€).
2016-2020 Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools. Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke. Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen tutkimuskonsortio, jota Helsingin yliopistossa johtaa professori Jukka Rantala. (Hakija ja tutkimusrahoituksen saaja noin 110 000 € / 31kk).
2017 Diggaa mun digimatkaa. Opetushallituksen ja Kirkkonummen kunnan rahoittama tutkimusprojekti, jota johti professori Kristiina Kumpulainen. (Tutkimusrahoituksen saaja, 12 000 € / 12 kk).
1.11.2019-31.12.2020 Viiden koulutusjärjestelmän vertaileva tutkimus: What Does an Outstanding Learning System Look Like? A comparative study of learning systems in selected top-performing jurisdictions. Tutkimuksesta vastaavat The National Center on Education and the Economy (NCEE) ja The Australian Council for Educational Research (ACER). Suomen tutkimushankeeen johtaminen. (Tutkimusrahoituksen saaja 20 000 USD / 12kk).
1.4.2021-1.3.2023 HistoryLab (Erasmus +), yhteensä 23 000 €.
Tutkimustyön ohjaaminen ja johtaminen:
Olen toiminut kansallisella tasolla vuosina 2014–2019 opetusneuvoksen virkaa hoitaessani arviointiasiantuntijana ja koordinoinut tutkimuskokonaisuuksia, joissa yhtenä osaamisen arviointialueena on ollut opetusjärjestelmä- ja opiskelijatasoilla arviointitutkimus, kuten oppimistulosarvioinnit ja ylioppilastutkino. Kyseisessä opetusministeriön virassa olen hoitanut myös kansainvälisiin arviointeihin ja tutkimushankkeisiin liittyviä tehtäviä, kuten PISA:a, TIMMS:iä, PIRLS:iä, ICCS:ää.
Yhteiskuntatiedolliseen osaamisen, koulutukselliseen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä tutkimushankkeissa (vuosina 2013–2019) ovat kanssani olleet mukana erityisesti Raili Hildén (HY), Juhani Rautopuro (JY), Johanna Saario (JY), Jukka Rantala (HY), Marko van den Berg (HY) ja Mikko Niilo-Rämä (JY), joiden kanssa olen myös julkaissut tutkimuksia.
Lukiokoulutuksen ja ylioppilastutkinnon toimivuutta osana suomalaista koulutusjärjestelmää ja sen arviointia olen puolestani tutkinut erityisesti yhdessä Sirkku Kupiaisen (HY) ja Jukka Marjasen (HY) kanssa.
Olen aloittanut marraskuussa 2019 johtaa Suomen osahanketta kansainvälisessä tutkimuskonsortiossa yhteistyössä The National Center on Education and the Economy (NCEE / Tony Mackay; Marc Tucker; Jackie Kraemer) ja The Australian Council for Educational Research (ACER / Geoff Masters; Rob Randall) kanssa. Kyseessä on viiden maan tutkimushanke, joka keskittyy eri koulutusmuotojen (perusopetus, lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus) opetussuunnitelmatutkimukseen. Tutkimus on alkanut 1.11.2019 ja se päättyy syksyllä 2021. Johdan Suomen tutkimusryhmää ja toimin hankkeessa myös tutkijana.
Tohtorikoulutettavien ohjaus:
Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelmassa.
Olen toiminut elokuun alusta 2017 neljän tohtorikoulutettavan ohjaajana.
9. Opetusansiot ja -kokemus
Koulutus:
Aineenopettajakolutus (historiassa ja yhteiskuntaopissa) maaliskuussa 1991.
Filosofian lisensiaatin tutkinto (yleinen historia) toukokuussa 1995.
Kasvatustieteen tohtorin tutkinto marraskuussa 2013.
Opettaja- ja kouluttajakokemus:
15-vuoden aineenopettajakokemus. Lisäksi kahdeksan vuoden kokemus opettajakouluttajana Helsingin normaalilyseossa ja opettajakoulutuslaitoksessa sivutoimisena tuntiopettajana. 2000-luvun alusta kokemusta historian ja yhteiskuntaopin täydennyskoulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta (mm. HYOL ry, Opetushallitus) ja ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksesta kansainvälisten koulutusten suunnittelusta ja toteutuksesta (mm. Euroopan neuvoston Pestalozzi-ohjelma, ETYJI).
Olen pitänyt vuosien 2016–2021 aikana yli 300 kansallista ja kansainvälistä luentoa, täydennyskoulutuskokonaisuutta ja työpajaa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja arvioinnista. (ks. https://arviointi.fi). Osana näitä täydennyskoulutuksia olen toiminut vuosina 2018-2021 mm. Helsingin yliopiston koulutus ja kehittämispalvelun (HY+), Itä-Suomen yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Lapin yliopiston ja Åbo Akademin tuottamissa pitkäkestoisissa arviointikoulutuksissa pääkouluttajana.
Opetus- ja oppimateriaalituotanto:
PS-kustannuksen 2020 ja 2021 julkaisemat Arvioinnin työväline ja Arvioinnin muistikirja, jotka ovat toiminnallisia työkaluja opettajan, työparien ja koko kouluyhteisön arviointityön suunnitteluun ja toteutukseen.
Laaja-alaisen osaamisen arviointiin historiassa keskittyvä videoita on julkaistu vuosina 2020–2021 käytettäväksi osana luokan- ja aineenopettajaksi opiskelevien opetuksessa Tampereen, Turun ja Helsingin yliopistossa. Videot ovat osa kokonaisuutta Laaja-alaisen osaamisen arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäröistöissä (KASS27).
Vuosien 2019–2020 aikana julkaistu podcast-sarja, Sykettä arviointiin, sisältää yli 20 osaa ja siinä keskitytään erilaisiin oppimisen ja osaamisen arviointiteemoihin https://www.spreaker.com/show/syketta-arviointiin
Syksyllä 2019 tuotettu videomateriaali Digitaalinen portfolio varhaiskasvatuksen dokumentoinnin ja toiminnan arvioinnin välineenä Jyväskylän yliopiston MOOC-opintojaksoon (OIVM5000) Osallisuutta tukevat kasvatus- ja koulutusinstituutiot.
Opettajakouluttajille ja opettajaksi opiskeleville suunnattu teos Oppimisen ja osaamisen arviointi (2015) (Ks. Julkaisuluettelo). Teos on käytössä muun muassa Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opintosuunnan Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi II tutkintovaatimuksissa sekä Helsingin harjoittelukouluissa.
Vuodesta 2001 alkaen Historian tuulet-sarjan oppikirjailija. Digitaalisia oppimateriaaleja, kuten alaluokkien medialukutaitoon suunniteltu ja toteutettu Suuri mediaseikkailu.
Esimies- ja johtamiskokemus:
2001–2005 Helsingin ranskalaissuomalaisen koulun rehtori. Koulussa tuolloin yhteensä 850 oppilasta leikkikoulusta lukioon, 102 suoraa alaista. Hallinnointi kahdella kielellä ja yhteistyössä kahden valtion opetushallinnon kanssa.
2006–2008 Kehittämispäällikkönä Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisessa kansallisessa kehittämishankkeessa. Tehtäviin kuului hankkeen suunnittelu, käynnistäminen ja toimeenpano yhteistyössä kuntien kanssa sekä tutkimusyhteistyö Helsingin yliopiston kanssa ja kansainvälinen yhteistyö. JOPO- hankkeessa (= Joustava perusopetus) mukana kuntien opetustoimen lisäksi myös muut hallintokunnat, kuten nuorisotoimi ja/-tai sosiaalitoimi.
2011–2012 Projektipäällikkönä Opetushallituksen oppimistulosten arviointiyksikössä. Tehtäviin kuului historian- ja yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointihankkeen suunnittelu, toteutus ja raportointi.
2014–2015 Opetusneuvoksena opetusministeriössä, joihin tehtäviin kuului mm. Tulevaisuuden peruskouluhankkeen suunnittelu, toteutus ja raportointi yhdessä eduskuntapuolueiden, Opetushallituksen, harjoittelukoulujen ja 43 tutkijan kanssa.
10. Palkinnot ja huomionosoitukset
30.8.2020 Suomen Arviointiyhdistyksen kunniamaininta Arvioinnin työvälineestä
https://www.sayfes.fi/toiminta/arvin-paivan-palkinto/
15.11.2018 Vuoden tiedeartikkeli-palkinnon saaja. Kasvatus-lehti valitsi Vuoden 2017 parhaaksi tiedeartikkeliksi Najat Ouakrim-Soivion, Juhani Rautopuron ja Johanna Saarion artikkeli ”Yhdenvertaisuutta vai armopaloja? Sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutuminen perusopetuksessa” (3/2017). Paras Kasvatus-lehden tiedeartikkeli vuonna 2017 — Helsingin yliopistoon (helsinki.fi)
27.1.2005 Ranskan valtion myöntämä kunniamerkki/ ritarin arvo Palmes Académiques ritarikunnassa ranskalaisen tieteen ja kulttuurin edistämisestä Suomessa.
11. Muut tieteelliset tai akateemiset ansiot
Tieteellisen pätevyyden arviointi:
Turun yliopistossa täytettävänä oleessa (tenure track) professuurissa, joka oli määritelty, Assistant / Associate Professor of Education, especially History and Social Studies Education, tulin arvioitua (19.3.2019) assistant- ja associate- tasoille. Samassa yhteydessä opetustaitoni arvioitiin (17.4.2019) tasolle hyvä (2/3).
Yliopistolehtorin tehtävänhaussa opetustaitoni arvioitiin 13.5.2020 tasolle kiitettävä (4/5).
Vertaisarvioitsija:
Vuodesta 2014 alkaen vertaisarvioitsijana seuraavissa julkaisuissa tai tehtävissä: Kasvatus-lehti, Yhteiskuntapolitiikka, Politiikka, Nordidactica, Valtiotieteellisen yhdistyksen julkaisu, Gaudeamus, Tampereen yliopistopaino, AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, Ainedidaktiikan julkaisu, EARL SIG 1. ja NMT-bulletiini.
Valitut kansainväliset kutsuluennot:
20.5.2014 Staigires Promotion Conference Thématique, Poitiers, Ranska
9.4.2014 Futur de nos écoles, Suomen Ranskan suurlähetystö ja kulttuurikeskus, Pariisi, Ranska
15.6.2018 Assessment and Evaluation, European Educational Publisher Group, Helsinki, Suomi
12. Julkaisut:
Yhteensä 88 tiede- tai tietoteosta löytyvät osoitteesta:
https://researchportal.helsinki.fi/fi/persons/najat-ouakrim-soivio/publications/
13. Yhteiskunnalliset luottamustehtävät ja ansiot
Työryhmien asiantuntijajäsenyys:
2002-2003 Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun kehittämistyöryhmän jäsen/ Opetushallitus
2002-2004 Opetushallituksen asettaman historian- ja yhteiskuntaopin perusopetuksen opetussuunnitelmatyöryhmän jäsen
2005 Valtion oppilaitosten opettajien uutta Palkkausjärjestelmää kehittäneen työryhmän jäsen/ Opetushallitus
2005 Opetusministeriön asettaman koulutustoimikunnan sihteeri ja toimikunnan varajäsen
2006 Eurooppa-koulua ja kansainvälisiä koulutustarpeita kartoittavan työryhmän jäsen/ Opetusministeriö
2007 Perusopetuksen laatukriteerit työryhmän jäsen ja sihteeri / Opetusministeriö
2007-2009 Oppimisen sillat- ohjausryhmän jäsen
2009-2010 European-springday-hankkeen Suomen pedagoginen yhdyshenkilö
2007-2015 Euroopan neuvoston Pestalozzi-ohjelmassa historian ja yhteiskuntaopin opettajien täydennyskouluttaja / Euroopan Neuvosto
2010 Nuorten eduskunta-hankkeessa asiantuntijajäsen/Eduskunta
2010 Kenguru-hankkeessa asiantuntijajäsen / Opetushallitus
2012-1014 Jyväskylän arviointineuvoston maahanmuuttajalasten – ja nuorten koulutuspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta arvioivan ryhmän jäsen / Arviointineuvosto
2013-2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmaryhmän (historia ja yhteiskuntaoppi) jäsen / Opetushallitus
2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteiden valtakunnallisen ohjausryhmän jäsen / Opetushallitus
2014-2015 Tulevaisuuden peruskoulu-hankkeen työryhmän ja ohjausryhmän jäsen / Opetus-ja kulttuuriministeriö
1.9.2018-31.12. 2020 Perusopetuksen arviointia valmistelevan asiantuntijaryhmän jäsen / Opetushallitus
1.10.2018- 9.11.2019 Lukion opetussuunnitelman perustetyössä arviointia koskevan työryhmän jäsenyys / Opetushallitus
1.1.2019-31.7.2019 OECD Pisa Governing Board, Suomen edustaja / OECD
1.1.2019- 31.12.2022 Jatkuvan oppimisen digitaalisen palvelukokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta koordinoiva yhteistyöryhmän jäsen / Opetus –ja kulttuuriministeriö
28.2.2019-31.12.2022 Opettajakoulutusforumin varajäsen / Opetus –ja kulttuuriministeriö
Tutkimushankkeisin liittyvät esitelmät ja puheenvuorot:
Porvoossa 20.5.2021
Najat Ouakrim-Soivio
Curriculum vitæ chercheur Najat Ouakrim-Soivio
1.Nom complet et date du curriculum vitæ
Najat OUAKRIM-SOIVIO
16.5.2021
2. Date et lieu de naissance, nationalité, domicile et coordonnées
Née le 19.3.1967, à Lahti, Finlande
Nationalité finlandaise
Mannerheiminkatu 2, 06100 Porvoo, Finlande
Téléphone + 358 400 807989
Courriel: najat@arviointi.fi ou najat.ouakrim-soivio@helsinki.fi
orcid.org/0000-0001-9139-4145
3. Diplômes et grades universitaires
2020 Grade postdoctoral en éducation de l’histoire et des sciences sociales, université d’Helsinki, Finlande
2020 Grade post doctorale en évaluation de l’apprentissage et des connaissances, université de Turku, Finlande
2013 Doctorat en science de l’éducation, université d’Helsinki, Finlande
1995 Diplôme du troisième cycle en sciences humaines (histoire générale), université d’Helsinki
1992 Maîtrise en sciences humaines (histoire générale), université d’Helsinki
4. Formation supplémentaire et connaissances spécifiques
1993 Diplôme de l’administration de l’enseignement incluant le stage de l’administration, Direction générale de l’enseignement
2011 Programme de formation des formateurs des enseignants (Programme Pestalozzi 8/2010-12/2011), Conseil d’Europe, Strasbourg
5. Compétences linguistiques
Finnois (langue maternelle)
Français (compréhension C2 / oral C2/ écrit C1)
Anglais (compréhension C2 / oral C2/ écrit C2)
Suédois (compréhension C1 / oral B1 / écrit B2)
6. Poste actuel
1.8. 2021- Proviseur, École franco-finlandais d’Helsinki
7. Expérience professionnelle antérieure
1.1.2020- 31.7.2020 Chercheur postdoctorale, université d’Helsinki
1.9.-31.12.2019 Spécialiste senior, Centre de développement Opinkirjo
13.1.2014 -24.9.2019 Conseillère senior en éducation, ministère de l’Éducation et de la Culture
1.11.2016- 30.10.2018 Chercheur postdoctorale, université d’Helsinki
Depuis 1.1.2017 Membre du jury de l’histoire et des sciences sociales, Commission du baccalauréat
1.1.2017 – 20.10.2018 et 1.6.2020- Membre du groupe rédacteur des épreuves en histoire et en sciences sociales au baccalauréat, Commission du baccalauréat
Depuis 2.2.2017 Entrepreneuse dans la société au domaine de formation Suomen-NOS Oy
Postes à temps plein :
1.8.2021- Proviseur, École franco-finlandais d’Helsinki
1.8.2020-31.7.2021 Enseignante-chercheur, université d’Helsinki
1.1.2020-31.7.2020 Chercheur postdoctorale, université d’Helsinki
1.9.2019- 31.12.2019 Spécialiste senior, Centre de développement Opinkirjo
13.1.2014 -24.9.2019 Conseillère senior en éducation, ministère de l’Éducation et de la Culture
1.11.2016-30.10.2018 Enseignante-chercheur, université d’Helsinki
1.3.2011-31.3. 2012 Chef de projet des matières en sciences sociales
10.1.2011 -28.2. 2011 Chercheur de projet/ université de Helsinki, Centre de l’évaluation de l’éducation
2008-2015 Professeur de l’histoire et des sciences sociales et formateur des enseignants, université d’Helsinki/ Lycée normal (Dispenses 10.1.2011–31.3.2012 et 1.1.2014–31.12.2015)
2006-2008 Responsable de développement, ministère de l’Éducation
2005-2009 Inspecteur général / conseillère senior en éducation, Direction générale de l’enseignement (dispense 1.1.2006–31.7.2009)
2001-2005 Proviseur, École franco-finlandais d’Helsinki
1992-2001 Professeur, École franco-finlandais d’Helsinki (Matières histoire et éducation civique)
1988-1990 Professeur remplaçante, enseignante spécialisée remplaçante et chargée de cours, Ville d’Espoo
Postes à temps partiel :
1998-2001 Chef de projet, Kerhokeskus- Koulutyön tuki ry (Association des clubs et du soutien scolaire)
Depuis 1989 Participation aux activités des entreprises familiales
Depuis 1.8.2007 Chargée de cours en didactique de l’histoire et des sciences sociales, université de Helsinki, Département des sciences de l’éducation appliquée
Invitations internationales les plus importantes et/ou conférences :
12.-27.2.2021 Assessment and evaluation, université de Zagreb, Croatie
29.7.-3.8.2019 Entité de formation complémentaire en évaluation pour le personnel éducatif à Sao Paulo et à Belo Horizonte
29.11.2011- 15.12.2012 Conférencier invitée Science Po-Bordeaux et université de Bordeaux II, Bordeaux, France
27.-28.8. 2014 Formateur dans le programme de formation de OSCE : Advanced Seminar for Textbook Authors. Textbook and learning outcomes in history teaching in BiH, Sarajevo, Bosnie-Herzegovine
8. Financement de recherche et expérience en direction de recherche
Financement de recherche :
2013 Bourse personnelle pour terminer la thèse, ministère de l’Éducation et de la Culture. (Demandeur et receveur. Bourse 6 000€).
2016-2020 Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools. Projet de recherche financé par l’Académie de Finlande – Institut national de la recherche scientifique. Consortium de recherche des universités de Jyväskylä et d’Helsinki dirigé par le professeur Jukka Rantala de l’université d’Helsinki. (Demandeur et receveur de la bourse de recherche environ 110 000 € / 31 mois).
2017 Diggaa mun digimatkaa, ”Kiffe mon digi-voyage” projet de recherche financé par la Direction générale de l’enseignement et la commune de Kirkkonummi dirigé par le professeur Kristiina Kumpulainen. (Receveur de la bourse, 12 000 € / 12 mois).
1.11.2019-31.12.2020 Étude comparative de cinq systemès de l’éducation : What Does an Outstanding Learning System Look Like? A comparative study of learning systems in selected top-performing jurisdictions. Responsables de recherche : The National Center on Education and the Economy (NCEE) et The Australian Council for Educational Research (ACER). Direction du projet de recherche de la Finlande. (Receveur de la bourse 20 000 USD / 12 mois).
1.4.2021-1.3.2023 HistoryLab (Erasmus +), total de 23 000 €.
Direction de recherche :
Etant conseillère senior en éducation pendant 2014-2019, j’ai travaillé en tant que spécialiste en évaluation et dans la coordination des plateformes de recherche où un des compétences à évaluer était la recherche de l’évaluation au niveau des systèmes éducatifs et au niveau des étudiants par exemple les évaluations des résultats d’apprentissage et le baccalauréat. A ce poste du ministère de l’Éducation j’ai également eu à gérér des diverses missions liées aux évaluations internationales comme PISA, TIMMS, PIRLS et ICCS.
Les personnes suivantes ont travaillé avec moi pendant les années 2013-2019 dans les projets de recherche liés aux connaissances en sciences sociales ainsi qu’à l’égalité et l’équité de la formation : Raili Hildén (université d’Helsinki), Juhani Rautopuro (université de Jyväskylä), Johanna Saario (université de Jyväskylä), Jukka Rantala (université d’Helsinki), Marko van den Berg (université d’Helsinki) et Mikko Niilo-Rämä (université de Jyväskylä). J’ai également publié des recherches avec ces personnes.
J’ai fait de la recherche sur la fonctionnalité de la formation au lycée et du baccalauréat en tant que partie du système éducatif finlandais et sur son évaluation spécialement ensemble avec Sirkku Kupiainen (université d’Helsinki) et Jukka Marjanen (université d’Helsinki).
En novembre 2019, j’ai commencé à diriger le sousprojet finlandais dans le consortium de recherche international en collaboration avec The National Center on Education and the Economy (NCEE / Tony Mackay; Marc Tucker; Jackie Kraemer) et avec The Australian Council for Educational Research (ACER / Geoff Masters; Rob Randall). Il s’agit d’un projet de recherche de cinq pays concentrant sur la recherche des plans d’enseignement des différentes formes d’éducation (enseignement de base, enseignement au lycée et enseignement professionnel). La recherche a commencé le 1.11.2019 et terminera en automne 2021. Je dirige le groupe de recherche finlandais et je participe au projet également comme chercheur.
Direction des doctorants :
Depuis 2017 j’ai dirigé le travail de quatre doctorants dans le programme doctoral de l’École, de l’éducation, de société et de la culture.
9. Mérites et l’expérience dans l’enseignement
Formation :
Formation de professeur (histoire et éducation civique) mars 1991. Diplôme de troisième cycle en sciences sociales (histoire générale) mai 1995. Doctorat en sciences de l’éducation mars 2013.
Expérience en tant que professeur et formateur :
15 ans d’expérience en tant que professeur de histoire et d’éducation civique. En plus huit ans d’expérience en tant que formateur des professeurs au lycée normale Helsingin normaalilyseo et en tant que chargée des cours à temps partiel au département de formation des professeurs. Depuis le début des années 2000 de l’expérience de la conception et de la réalisation de la formation continue en histoire et en éducation civique (par ex.HYOL ry, Union des professeurs de histoire et d’éducation civique, Direction générale de l’enseignement) et de l’expérience de la conception et de la réalisation des formations internationales des droits de l’homme et de l’éducation démocratique (par ex. le programme Pestalozzi du Conseil d’Europe, OSCE ).
Entre 2016 et 2021 j’ai tenu plus de 300 conférences nationales et internationales, des entités de formation continue professionnelle et d’ateliers sur le système éducatif finlandais et sur l’évaluation. (voir https://arviointi.fi). Entre 2018 et 2021 en lien avec ces formations j’ai conduit tant que formateur principale des projets de formation à long terme proposés entre autres par le service de formation et de développement de l’université d’Helsinki (HY +), l’université de l’Est de la Finlande, l’université de Jyväskylä, l’université de Laponie et Åbo Akademi (l’université suédophone de Turku)
Production du matériel pédagogique et d’enseignement :
Des outils pratiques pour planification et réalisation du travail d’évaluation pour les professeurs, pour les binômes de travail et pour toute la communauté scolaire Arvioinnin työväline (Outil d’évaluation) et Arvioinnin muistikirja (Bloc- notes d’évaluation) publiés par PS-kustannus en 2020 et 2021.
Des vidéos focussant sur l’évaluation des connaissances étendues en histoire ont été publiés pendant 2020-2021 pour être utilisés dans la formation des maitresses et de professeurs aux universités de Tampere, Turku et Helsinki. Les vidéos constituent une partie d’entité Laaja-alaisen osaamisen arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä (L’évaluation des connaissances étendues aux environnements d’apprentissage formel et informel) (KASS27, identifiant universitaire de l’entité).
Une série podcast Sykettä arviontiin (Plus de pouls à l’évaluation) publiée en 2019-2020 incluant plus de 20 épisodes focussant aux divers thèmes d’évaluation d’apprentissage et de connaissances. https://www.spreaker.com/show/syketta-arviointiin
Un matériel vidéo Digitaalinen portfolio varhaiskasvatuksen dokumentoinnin ja toiminnan arvioinnin välineenä (Un portfolio digital comme outil de documentation et d’action dans l’enseignement précoce) produit en automne 2019) déstiné à l’entité d’apprentissage MOOC (OIVM5000) Osallisuutta tukevat kasvatus- ja koulutusinstituutiot (Institutions d’éducation et de formation soutenant l’implication personnelle) à l’université de Jyväskylä.
Un ouvrage destiné aux formateurs des professeurs et leurs étudiants Oppimisen ja osaamisen arviointi (L’évaluation d’apprentissage et des connaissances) publié en 2015 (voir la liste des publications). L’ouvrage est référencé dans la composition du diplôme des professeurs dans la partie Planification, réalisation et l’évaluation de l’enseignement II à la faculté des sciences de l’éducation de l’université d’Helsinki ainsi qu’aux écoles normales d’Helsinki.
Depuis 2001 auteur de manuel scolaire du série Historian tuulet (Vents de l’histoire). Du matériel pédagogique digital comme Suuri mediaseikkailu (Grande aventure médiatique) pour acquérir des compétences en lecture et littéracie médiatique.
Expérience d’encadrement et managériale :
Proviseur à l’Ecole franco-finlandais d’Helsinki 2001–2005, 850 étudiants du jardin d’enfant au lycée, 102 encadrés. Administration bilingue et en coopération avec la Direction générale de l’enseignement des deux États.
2006–2008 Responsable de développement dans un projet de développement national du ministère de l’Éducation et de la Culture. Rôle incluant la planification, le démarrage et l’exécution du projet en coopération avec les communes ainsi que la coopération de recherche avec l’université d’Helsinki et la coopération internationale. Le projet JOPO (= l’enseignement de base flexible) incluait en plus des services communales d’éducation également d’autres services municipaux comme le service des jeunes et/ou les services sociaux.
2011–2012 Chef de projet dans le centre d’évaluation à la Direction générale d’enseignement. Rôle incluant la planification, la réalisation et le rapport du projet d’évaluation des résultats d’apprentissage d’histoire et d’éducation civique.
2014–2015 Conseillère senior d’éducation au ministère d’Éducation où le rôle incluait entre autres la planification, la réalisation et le rapport du projet Tulevaisuuden peruskoulu (Futur de nos écoles) ensemble avec les parties parlementaires, la Direction générale de l’enseignement, les écoles normales et 43 chercheurs.
10. Prix et honneurs reçus
30.8.2020 La distinction de l’Association finlandaise de l’évaluation pour l’outil d’évaluation
https://www.sayfes.fi/toiminta/arvin-paivan-palkinto/
15.11.2018 Titulaire du prix de l’article scientifique de l’année. La magazine Kasvatus (l’Éducation) a choisi l’article ”Yhdenvertaisuutta vai armopaloja? Sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutuminen perusopetuksessa” (3/2017) (L’équité ou charité ? La réalisation de l’équité dans l’enseignement de base) de Najat Ouakrim-Soivio, Juhani Rautapuro et Johanna Saario comme meilleur
article scientifique de l’année 2017. Paras Kasvatus-lehden tiedeartikkeli vuonna 2017 — Helsingin yliopistoon (helsinki.fi)
27.1.2005 Chevalier dans l’Ordre des Palmes Académiques pour la contribution active de l’expansion de la science et de la culture française en Finlande.
11. Autres mérites scientifiques ou académiques
L’évaluation des compétences scientifiques :
Dans la procédure (tenure track) d’évaluation à l’université de Turku pour le poste de professeur Assistant/Associate Professor of Education, especially History and Social Studies Education j’ai été évalué le 19.3.2019 au niveau assistant and associate. Par la même occasion (17.4.2019) mes compétences d’enseignement ont été évalués au niveau bien (2/3).
Dans la procédure de recrutement (13.5.2020) pour le poste d’enseignant-chercheur mes compétences d’enseignement ont été évalués au niveau très bien (4/5).
Évaluation par les pairs :
Depuis 2014 j’effectue l’évaluation par les pairs pour les publications ou pour les tâches suivants : Kasvatus-lehti (Magazine-éducation), Yhteiskuntapolitiikka (Politique sociétale), Politiikka (Politique), Nordidactica, Publication de la faculté des sciences politiques, Gaudeamus, Tampereen yliopistopaino, AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia (Recherches de la linguistique appliquée), Publication didactique des matières, bulletins EARL SIG 1. et NMT.
Conférencier invitée internationale :
20.5.2014 Staigires Promotion Conférence Thématique, Poitiers, France
9.4.2014 Futur de nos écoles, Ambassade de France en Finlande, Centre culturel français, Paris, France
15.6.2018 Assessment and Evaluation, European Educational Publisher Group, Helsinki, Finlande
12. Publications :
Un total de 88 ouvrages scientifiques ou œuvres de non-fiction sont trouvables dans l’adresse suivante :
https://researchportal.helsinki.fi/fi/persons/najat-ouakrim-soivio/publications/
13. Mérites et missions sociales
Membre expert dans des groupes de travail :
2002-2003 Membre du groupe de travail sur le développement de l’Ecole franco-finlandais d’Helsinki/ Direction générale de l’enseignement
2002-2004 Membre du groupe de travail sur le plan d’enseignement de l’histoire et de l’éducation civique désigné par la Direction générale de l’enseignement
2005 Membre du groupe de travail développant le nouveau système salarial des professeurs des établissements scolaires de l’État/ Direction générale de l’enseignement
2005 Secrétaire et membre suppléant du comité d’éducation désigné par le ministère de l’Éducation
2006 Membre du groupe de travail examinant l’École européenne et les besoins éducatifs internationaux/ministère de l’Éducation
2007 Membre et secrétaire du groupe de travail Critères qualitatifs de l’enseignement de base/ ministère de l’Éducation
2007-2009 Membre du groupe de direction Oppimisen sillat (Ponts de l’enseignement)
2009-2010 Coordinateur pédagogique en Finlande du projet European-springday
2007-2015 Formateur dans le programme Pestalozzi (formation continue professionnelle) du Conseil d’Europe pour les professeurs d’histoire et d’éducation civique/ Conseil d’Europe
2010 Membre expert dans le projet Nuorten eduskunta (Parlement des jeunes) /Parlement
2010 Membre expert dans le projet Kenguru (Kangourou) / Direction générale de l’enseignement
2012-1014 Membre dans le groupe évaluant la disponibilité et l’accessibilité des services de formation pour des enfants et des jeunes immigrés / Conseil d’évaluation
2013-2014 Membre du groupe de travail sur le plan d’enseignement (histoire et éducation civique) /Direction générale de l’enseignement
2014 Membre du groupe de direction nationale sur le plan d’enseignement national de l’éducation de base / Direction générale de l’enseignement
2014-2015 Membre du groupe de travail et de direction du projet Tulevaisuuden peruskoulu (Future de nos écoles) /ministère de l’Éducation et de la Culture
1.9.2018-31.12.2020 Membre du groupe d’experts préparant l’évaluation de l’enseignement de base/ Direction générale de l’enseignement
1.10.2018- 9.11.2019 Membre du groupe de travail sur l’évaluation dans le plan d’enseignement national du lycée / Direction générale de l’enseignement
1.1.2019-31.7.2019 Représentant de la Finlande à OCDE Pisa Governing Board, / OCDE
1.1.2019- 31.12.2022 Membre du groupe de coopération coordonnant la planification et la réalisation d’une entité de service numérique sur l’apprentissage continu/ ministère de l’Éducation et de la Culture
28.2.2019-31.12.2022 Membre suppléant au forum de formation des professeurs/ ministère de l’Éducation et de la Culture
Conférences et prises de parole liées aux projets de recherche :
A Porvoo, Finlande le 20 mai 2021
Najat Ouakrim-Soivio